מידע על ניתוח לבעיות סינוסים FESS

0
2820
מידע על ניתוח לבעיות סינוסים FESS

רבים מאיתנו סובלים מבעיות בסינוסים שיכולות התבטא בדלקות, כאבים, בעיות נשימה ועוד. לעיתים הפתרון לבעיות אלו הוא ניתוח שנעשה על ידי מומחה לרפואת א.א.ג ניתוחי ראש וצוואר. לניתוח קורים בעגה המקצועית – FESS.

לסינוסים יש פתחי ניקוז הקובעים במידה רבה את תקינות תפקודם. במקרים מסוימים הפתח נסתם ואז מתחילות דלקות שכולנו מכירים בשם סינוסיטיס. יש לציין כי לסתימה יכולים להיות גורמים רבים, החל באלרגיות ועד לסטיות במחיצת האף. בכל מקרה, כמקובל בכל ענפי הרפואה, הטיפול בבעיות אלו תמיד יתחיל בהתערבויות שמרניות (שאינן פולשניות), למשל עם תרסיסים על בסיס סטרואידים, טיפולים ברפואה משלימה, תרופות ועוד. במידה שהטיפול השמרני אינו עוזר יש לפנות לניתוח בשם FESS.

FESS – סיכונים והצלחות

מדובר בניתוח שנמשך כשעה בממוצע ועושים אותו כשהמנותח מצוי תחת הרדמה מלאה. לעיתים צריך להתאשפז ללילה אחד אחרי הניתוח ובדרך כלל לא צריך לשים אחריו תחבושות פנימיות כי אין דימומים ניכרים. יש לציין כי קיימים סיכונים לניתוח זה אך הם נדירים מאוד, למשל דליפה של נוזל מוחי שבה מטפלים ופותרים עוד במהלך הניתוח. למעשה מרבית הסיבוכים הרציניים הם תוך-עיניים וכאמור נדירים, אם כי ישנם סיבוכים פחות נדירים וקשים כמו סינוסיטיס ודימומים שאותם פותרים על ידי אנטיביוטיקה ועצירת הדימום.

עוד חשוב לציין כי שיעור ההצלחה בניתוח גבוה למדי (יותר מ- 85%) במקרים של סינוסיטיס כרונית וחריפה. גם במקרים של חסימה אפית בגלל פוליפים שיעור ההצלחה גבוה מאוד (למעשה, 100% הצלחה), אבל התוצאות נשמרות רק לתקופה מוגבלת כי הפוליפים נוטים לחזור. מכאן שאם מדובר במטופל הסובל מפוליפים ביחד עם אסטמה, המטרה תהיה לנקות את הפוליפים הקיימים מהסינוסים, וכאשר הם חוזרים אפשר תפוס אותם בזמן ולנקות אותם במרפאה כשהם עוד קטנים.

החלמה מניתוח FESS

כאמור, במרבית המקרים אין צורך בטמפונים אחרי הניתוח, אם כי לעיתים צריך יהיה להתאשפז ללילה אחד לצורך השגחה. מעבר לכך, בשבוע שאחרי הניתוח מומלץ להרבות במנוחה ולא להתאמץ יותר מדי. במהלך תקופת ההחלמה הטיפול היחיד שנדרש מהמטופל לבצע הוא לשטוף את האף לפי הנחיות הרופאים. יש לציין כי לעיתים קרובות מופיעים כאבים במהלך ימי ההחלמה ועליהם אפשר להקל בפשטות על ידי תרופות משככות כאבים.

עם מי להתייעץ?

כפי שאמרנו, ניתוח FESS מאופיין בשיעור נמוך מאוד של סיבוכים רציניים ובשיעורי הצלחה גבוהים יחסית. יחד עם זאת, המצב חייב להיות מאובחן בצורה מדויקת על ידי מומחה לרפואת אף אוזן גרון, ואת הניתוח יש לעשות עם מומחה בתחום זה ובעל מומחיות מיוחדת בניתוחי ראש צוואר. לדוגמא, עם פרופסור מ"ק נחמה אורי המשמשת כמנהלת יחידת אף וסינוסים במרכז הרפואי כרמל, ונמנית על בכירי המומחים בתחומה.

באדיבות אתר הבריאות שאל את הרופא.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here