ריפוי בעיסוק לחולי טרשת נפוצה

0
843
קרדיט restart-therapy.co.il

טרשת נפוצה פורצת בעיקר במבוגרים צעירים, גיל הממוצע פרוץ המחלה הוא כ-40. אנשים שזה עתה הקימו משפחה והחלו את דרכם המקצועית ולפתע מקבלים אבחנה של מחלה כרונית מתקדמת, שתלווה אותם בשארית חייהם.

טרשת נפוצה הינה מחלה נוירולוגית אוטואימונית, כלומר, שהמחלה נגרמת כתוצאה מתקיפה של המערכת החיסונית (מסיבה שאינה ידועה) את מעטפת המיאלין, אשר עוטפת (ומגינה) על כל העצבים שלנו בגוף. ברגע שמעטפת המיאלין נפגעת, ההולכה העצבית של העצבים בגוף נפגמת, מה שמוביל לפגיעה במערכות הגוף השונות. בפרט המערכת המוטורית והסנסורית, שאחראיות על התנועה והתחושה שלנו.

המאמר הבא מטרתו להגביר את המודעות לסימנים הפחות מוכרים ומדוברים של המחלה – עייפות וירידה בתפקודי החשיבה, הקשב והזיכרון. וכיצד טיפולים בריפוי בעיסוק יכולים לסייע בתחומים הללו.

הסימנים השקופים של טרשת נפוצה

עייפות היא הסימפטום השכיח ביותר בקרב חולי טרשת נפוצה. מחקרים מצביעים על כך שמעל ל-75% מהחולים סובלים בשלב כלשהו של חייהם מעייפות. זאת ועוד, 60%-50% מצביעים על העייפות כאחת מתופעות הלוואי המשמעותיות ביותר.

לא מדובר על עייפות רגילה, כזו שנובעת מחוסר שינה, אלא מדובר בעייפות במונחים של אנרגיה. חולי טרשת נפוצה מדווחים שהם חוזרים הביתה אחרי יום עבודה ואין בהם טיפת אנרגיה לעשות שום דבר נוסף, לא להכין אוכל, לא לטפל בילד, לא להתקלח, לא לצאת עם חברים. כלום. פשוט כלום. בהמשך הם יכולים להרגיש שאינם מצליחים להחזיק יום עבודה שלם. אחרי כמה שעות של עבודה הם לא מסוגלים לחשוב יותר. מדובר על תחושה של עייפות מנטאלית וגופנית שאינה מאפשרת לאדם לבצע שום מטלה נוספת. כאילו הסוללה עברה מ100 ל0, ללא התראה מוקדמת.

שינויים קוגניטיביים שכיחים גם הם בטרשת נפוצה. כ-50% מהחולים ידווחו על ירידה בתפקודי הזיכרון, ירידה בתפקודי הקשב והריכוז (בעיקר בחלוקת קשב), ירידה במהירות עיבוד המידע שמבטאת בחשיבה איטית יותר ותגובות מעוכבות וקושי בשליפת מילים.

שינויים קוגניטיביים אינם קשורים בהכרח למאפיינים אחרים בטרשת נפוצה. מטופל שאינו סובל במיוחד ממגבלות פיזיות יכול להיות בעל פגיעה קוגניטיבית משמעותית, ואילו מטופל אחר שסובל ממגבלה פיזית יכול להיות שמור מבחינה קוגניטיבית. בנוסף, שינויים קוגניטיביים יכולים להתרחש בכל שלב במחלה, גם לאחר ההתקף הראשון, אך עם סבירות גבוהה יותר במהלך מחלה מתקדמת.

כיצד טיפול ריפוי בעיסוק יכול לעזור?

טיפולי ריפוי בעיסוק מתבצעים על ידי מרפאות בעיסוק בעלי הכשרה וניסיון בשיקום נוירולוגי וקוגניטיבי. במסגרת הטיפול האדם החולה במחלת הטרשת הנפוצה לומד להכיר את המחלה והאופן שבו היא משפיעה על החשיבה שלו והתפקוד היומיומי שלו.

במסגרת הטיפול ניתן ללמוד כיצד לשמור אנרגיה במהלך היום ולמנוע או לעכב את מצבי העייפות. אסטרטגיות יעילות כוללות בין היתר, הכרת סף היכולת וזיהוי סימנים של עייפות, נטילת הפסקות יזומות טרם ההגעה לשלב ההתעייפות, ארגון סביבת הבית לחיסכון באנרגיה והאצלת סמכויות לסביבה וחלוקת מטלות הבית בין בני המשפחה.

כמו כן, טיפול קוגניטיבי בריפוי בעיסוק מסייע בשיפור היכולות הקוגניטיביות המושפעות מהמחלה, בעיכוב ההחמרה בתפקוד הקוגניטיבי ושמירה על יכולות קיימות (הרי שהמחלה היא מתקדמת), ברכישת אסטרטגיות פנימיות (למשל ללמוד מה עוזר לי לזכור טוב יותר) וחיצוניות (שימוש ביומן או תזכורות), בהתאמת פעילות קוגניטיבית סדירה (חשובה לא פחות מפעילות גופנית) על ידי אימון קוגניטיבי ממוחשב ועוד.

להתייעצות טלפונית ללא עלות או התחייבות עם מרפאה בעיסוק אשר מתמחה בשיקום חולי טרשת נפוצה התקשרו למספר 077-9966400. בנוסף, אנו מזמינים אתכם לבקר באתר שלנו http://www.restart-therapy.co.il בו תוכלו למצוא מידע נוסף על טיפול בטרשת נפוצה, שיפור הזיכרון, פיזיותרפיה שיקומית בבית, ייעוץ תזונתי לחולי טרשת נפוצה ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here