הכל אודות עבירות בנייה

0
133
קרדיט - canva

בנייה ללא היתר מהווה בעצם עבירת בנייה – עבירה פלילית, כלומר נראה על פני השטח שמדובר במשהו שאולי יגמר בקנס- אך מסתבר שעבירת בנייה היא פלילית לכל דבר ועניין ויש לקחת אותה בכובד ראש.

בניה ללא היתר היא חלק מעבירות הבניה המנויות בחוקי התכנון והבניה ובין היתר מדובר גם בבניה בה חורגים מההיתר או שמנוגדת להיתר, שפוגעת באינטרסים ציבוריים או בשלטון החוק.

מה קורה כשחורגים בבניה?

העונש על חריגת בנייה ובנייה ללא היתר יכול להיות קנס, צו הריסה מנהלי או צו הפסקת שימוש, ואפילו במקרים מסוימים וחריגים מאסרים בפועל. לפי החוק בעצם כל מי שבונה ללא ההיתר המתאים אמור לקבל קנס ומאסר של שנתיים ואם מדובר בעבירה נמשכת אז קנס אחד נוסף על הקנס הקודם שצוין, ועוד מאסר של שבעה ימים עבור כל יום בו העבירה נמשכת.

לתוך שיקולי בית המשפט נכנסת בעצם חומרת העבירה וההיקף שלה בכל הנוגע לקנסות.

בניה ללא היתר, כיוון שהיא בעצם עבירה פלילית המוגש בעקבותיה כתב אישום, מובילה לצווי הריסה, מאסרים וקנסות. אפילו במקרה של סגירה של מרפסת אפשר להגיש אישום פלילי ובמקרים כאלה גם כן עלולים לבקש להרוס את המבנה החורג.

האם אפשר לקבל אישור בדיעבד?

קיימים מקרים בהם אם בוצעה בניה לא חוקית ללא היתר אבל בכל זאת תוכנית בניין עיר תאשר את ההרחבה המדוברת בבית, למשל, אפשר בכל זאת להכשיר את אי החוקיות ולקבל מה שנקרא- אישור בדיעבד.

לפי סדר הדין הפלילי אפשר בעצם לסגור את התיק בלי כתב אישום, רק עם הודעה וקנס, וההסדר המדובר צריך לכלול בתוכו התחייבות להשיג אישור לבניה ולהרחבה עד לתאריך מסוים כאשר יש אפשרות בעצם להאריך את המועד. הבקשה הזאת צריכה להיות מוגשת לרשות המקומית על ידי אדריכל. אם מדובר רק בסטייה קלה מההיתר אפשר לבקש הקלות, אבל אם הבניה לא תואמת את התוכנית ולא מתאימה לסביבה אז יתכן ותתבקשו להרוס את החלק הלא חוקי ולא תקבלו היתר בדיעבד. בנוסף, על עבירת בניה חלה התיישנות של חמש שנים, אבל שימוש במבנה שחורג מהייעוד שלו נחשב לעבירה שמתחדשת כל יום, זו עבירה מתמשכת.

רעות אביטל, עורכת דין פלילית המתמחה בעבירות בנייה ועובדת ברחבי דרום הארץ ובנתיבות, תשמח לעמוד לשירותכם במקרים בהם הוגש נגדכם אישום בגין עבירות בנייה ולסייע לכם בתהליך מול בתי המשפט והרשויות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here