למה כמעט כל אחת עלולה לסבול מפיגמנטציה בפנים?

0
752
קרדיט תמונה: FREEPIK

פיגמנטציה בפנים היא תופעה נפוצה מאוד, שלמעשה כל אחת עלולה לסבול ממנה – על כל המשתמע מכך מבחינה אסתטית. מדובר למעשה במצב בו חלבון המלנין, האחראי על שינויי הצבע בעור מול חשיפה לשמש, מתחיל להתגבר במקומות ספציפיים וכך נוצרים כתמים יותר כהים. בשורות הבאות נסקור את הסיבות העיקריות לפיגמנטציה, ונסביר בקצרה מה ניתן לעשות.

פיגמנטציה כתוצאה מחשיפה לאור השמש

כאמור, פיגמנטציה היא תוצאה של ייצור מוגבר של מלנין, שתפקידו להגן על העור מקרינה ומזהמים על ידי שינוי צבע. וכידוע, בארצנו לא חסרים ימי שמש. למעשה אפילו חשיפה יחסית קטנה לשמש יכולה להגביר את ייצור המלנין ולהביא לעודפים עד כדי יצירת כתמים. אין פלא איפה כי יותר מתשעים אחוז מהאוכלוסייה (אפילו יותר בקרב נשים), יסבלו מכתמים כאלו עד הגיעם לעשור השישי לחיים. כמובן שהפעולה החשובה ביותר בעניין זה היא מניעת חשיפה לשמש, למשל שימוש קרם הגנה לפנים העומד בפני עצמו, או קרם לחות לפנים הכולל גם מקדם הגנה. ובתוך, יש לצמצם את החשיפה ככל הניתן.

פיגמנטציה כתוצאה משינויים הורמונליים

סיבה עיקרית לכך שכתמי פיגמנטציה יותר נפוצים בקרב נשים, הינה השינויים ההורמונאליים המתחוללים למשל בגיל המעבר, עקב נטילת גלולות למניעת הריון ושימוש בהתקנים תוך רחמיים, וכן בתקופת ההריון. כך למשל, במהלך חודשי ההיריון נוצרת מלזמה המכונה גם "מסיכת הריון", כנראה עקב שינויים קיצוניים ברמת האסטרוגן ביחד עם חשיפה לשמש. למעשה, עד 3 מכל 4 נשים יפתחו בהריון כתמים כאלו, וכשליש מהנשים הנוטלות גלולות למניעת הריון, לרב באזור מרכז הפנים החל בסנטר ועד המצח. יש לציין כי הפסקת נטילת הגלולות, שימוש בהתקנים ומדבקות, ותום ההריון, מובילים במקרים רבים להיעלמות הכתמים – אם כי לעיתים לאחר תקופה ארוכה מאוד.

מעבר לכך, קיימים גורמים נוספים העשויים להוביל להיווצרות כתמים, כגון מצבי רוח, תקופות של מתח מתמשך וכדומה, כמו גם חשיפה לזיהומים סביבתיים המובילים לייצור מוגבר של מלנין.

מה ניתן לעשות עם פיגמנטציה

בראש ובראשונה, כדאי לפנות לקוסמטיקאית מקצועית לקבלת אבחון והתוויית הטיפול המתאים. הטיפול בפיגמנטציה עשויה לכלול כאמור תכשירים עם מקדמי הגנה ברמה של 30 SPF לפחות, וכן תכשירי הבהרה שונים שבהחלט קיימים – שגם מובילים להקטנת היווצרות כתמים חדשים. מלבד זאת, קיימים תכשירים לפילינג שגם מקטינים את ייצור המלנין, תכשירים עיכוב מלנין המתאימים ספציפית לחורף או לכל השנה, סרומים עשירים בויטמין סי, ועד לשילוב של טיפולים בלייזר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here