תזונה נכונה לאחר לידה: מה הגוף שלך צריך?

0
2558
תזונה נכונה לאחר לידה: מה הגוף שלך צריך?
קרדיט שטארסטוק

מזל טוב – ילדת! עכשיו כולם מסתובבים ומתרגשים סביבך וסביב התינוק החדש ולכולם גם יש מה להגיד, לייעץ ולהציע. לפעמים מרב עצות אפשר ללכת לאיבוד אז בואו נעשה סדר – מה את צריכה אחרי הלידה?

שלי טל

התקופה הראשונה לאחר הלידה היא לא תקופה קלה. תינוק חדש שנכנס למשפחה גורם לשינוי במארג היחסים המשפחתיים וקיימת תקופת הסתגלות. כאשר התקופה הזו עוברת במקביל לעודף ייצור ההורמונים לאחר הלידה ומיעוט שעות השינה – הלחץ עלול להצטבר. משפחה לפעמים תורמת אף היא את חלקה – שלל עצות והערות שבמינון ובזמן הנכון יכולות מאד לעזור, בתקופה הראשונה יכולות גם לבלבל ולהלחיץ. לחץ לא משפיע טוב על הגוף וניסיונו לחזור לתפקוד טרם הלידה ועלול גם להשפיע על ייצור החלב. דרך טובה להתמודד עם ריבוי העצות הוא להגיע עם ידע משלך, כזה שיעזור לך לנפות את הקש מהתבן ולא להילחץ מעצות שאינן מועילות.

למלא את המאגרים

בזמן הלידה הגוף הקדיש את מיטב משאביו לשמירה על ההריון. רזרבות של ויטמינים, מינרליים ויתר חומרי בניין של הגוף מתדלדלות והתקופה אחרי הלידה היא התקופה הנכונה להשלים את המאגרים הללו. חשוב לזכור כי הגוף ממשיך במדיניות "התינוק קודם" – מאגרי חומרי הזנה נחוצים ילכו ראשית לחלב וליולדת תיוותר היתרה. הדבר נכון הן לקלוריות והן לחומרים מזינים אחרים דוגמת ויטמינים ומינרלים. ניתן לצרוך את הוויטמינים והמינרלים ממזונות שונים או מתוספי תזונה, במיוחד אם האם נמצאת בחוסר או שהתזונה של האם מוגבלת כתוצאה מבחירות תזונתיות, אלרגיות, מחלות וכיוב'.

אחת המסקנות המשמעותיות מעובדות אלו היא שהתקופה הראשונה לאחר הלידה היא לא תקופה טובה להכניס את הגוף לצריכת חסר. נכון, יהיו מי שיעירו לך לגבי העובדה שלא חזרת למידה אפס חמש דקות לאחר הלידה אבל האמירות הללו הן לא לטובתך – הגוף זקוק לזמן שלו להשלים מאגרים, למלא את דרישות התזונה גם שלך וגם של התינוק במידה והוא יונק. בזמן ההנקה הגוף צורך יותר אנרגיה – וחלק מכל אותן קלוריות שאת צורכת מגיע לתינוק בלאו הכי. ההמלצה היא לצרוך כ-350-500 קלוריות יותר בתקופת ההנקה מהצריכה הרגילה, לא לרדת מ-1500 קלוריות בכל מקרה (יפגע באיכות החלב) ובשאיפה לכוון ל-1800 קלוריות.

ויטמינים מסיסים בשומן, ויטמינים מסיסים במים

אפשר לחלק את הוויטמינים לשני סוגים: כאלו שמסיסים בשומן, וכאלו שמסיסים במים. ויטמינים שמסיסים בשומן – חשוב לעקוב אחר רמתם בדם האם. כמות הוויטמינים שתגיע לחלב, בשני הסוגים, תלויה ברמת הוויטמינים אצל האם אולם לא ניתן להגיע לרמה עודפת בוויטמינים מסיסים במים. בוויטמינים מסיסים בשומן המצב הוא שונה, וניתן להגיע גם לעודף שהוא לעתים מסוכן לא פחות מחוסר.

לאכול מגוון

אחרי הלידה הגוף שלך צריך חלבונים ופחמימות, שומנים ויטמינים ומינרלים. יש כאלו שהם מועדים להיות בחסר כמו ברזל. כמו וויטמינים מסיסים בשומן – גם כאן חשוב לבדוק את כמות הברזל ולא להגיע למצב של עודף. לרב, יחד עם זאת, רצוי להמשיך ולקחת תוספי ברזל עד ששה שבועות לאחר הלידה.

ההמלצה לתזונה לאחר הלידה כוללת חלבונים רבים – ארוחת חלבונים ליום, רצוי ממקורות מגוונים – עוף, הודו, בקר ודגים. בדגים ישנם מינרלים שאינם נמצאים בחלבונים ממקורות אחרים שגם הם דורשים השלמה. רצוי שמתוך שבעת הארוחות המבוססות על חלבון שתיים או שלוש יהיו מבוססות על דגים. צמחוניות וטבעוניות יכולות לקבל חלבונים ממקורות אחרים – קטניות, גרעינים וזרעים, אגוזים ושקדים. כאן, הגיוון חשוב לא פחות כיוון שאין כמעט מקור בודד מהצומח המספק את כל סוגי החלבונים הנדרשים לגוף – גיוון ידאג לקחת מכל אחד מסוגי הקטניות והאגוזים את החלבונים שלהם יש להציע.

ירקות ופירות

ירקות ופירות הם מקור מצוין לסוגי ויטמינים ומינרלים רבים. שתי מנות פירות ליום וחמש מנות של ירקות – ולגוון. כל פרי וכל ירק מכיל תערובת מעט שונה של חומרים מזינים. גיוון יבטיח שבסופו של דבר תקבלי את כל מה שאת זקוקה לו. רצוי לגוון גם את אופן ההכנה – עגבניות, לדוגמה, תורמות יותר לגוף כאשר הן מבושלות. ירקות ירוקים, מאידך יועילו בעיקר כאשר הם טריים.

לא לשכוח לשתות

מים חשובים תמיד אבל אחרי לידה, ובמיוחד בתקופה ההנקה – חשוב לשתות יותר. אל תרדי משתיית שני ליטר מים ונסי לשתות כשלוש ליטר מים ליום. הגוף שלך יודע לך.

אחרי הלידה התזונה הנכונה, זו שכוללת כמות מספיקה של ויטמינים ומינרליים, חלבונים שומנים ופחמימות ומספר קלוריות שמאפשר מילוי מצברים והפקת חלב ראויה לתינוק חשובה. יש לך הרבה זמן אחרי התקופה הראשונה לאחר הלידה לחזור לגזרה, קחי נשימה עמוקה (ושלוק מים), אכלי לתיאבון וחייכי לכל המעירים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here